URANIA
Wystawa prac Teresy & Andrzeja Wełmińskich
Galeria Floriańska 22
01 - 15 październik 2019
CIENIE, ZMORY, MELANCHOLIE czyli 20 MINUT PRZED WYPAROWANIEM
Spektakl przygotowany na ceremonię otwarcia konferencji ECArTE
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
13 09 2017
czytaj więcejHUBBLE BUBBLE
i inne miniatury perskie
reżyseria: Andrzej Wełmiński
Premiera: 13-05-2017 Molavi Theater - Teheran
20 Międzynarodowy Festiwal Teatrów Uniwersyteckich w Iranie
Spektakl Pages from the Book of… w reż. Teresy i Andrzeja Wełmińskich i wykonaniu artystów Teatru Cricot 2 (Andrzej Wełmiński, Teresa Wełmińska, Andrzej Kowalczyk) wraz z międzynarodowym zespołem 3 Arangement inspirowany twórczością Bruno Schulza na festiwalach w Mołdawii i Rumunii.
czytaj więcejEt In Arcadia Ego II
myśleliśmy, że słyszymy fajerwerki
38 BURIED ROSES ETA
reżyseria: Teresa i Andrzej Wełmińscy
Barn Theatre - Rose Bruford College
Londyn 2016
Spektakl jest kontynuacją i rozwinięciem projektu rozpoczętego kilka miesięcy wcześniej w Krakowie w Cricotece.
czytaj więcejUniwersytet Teherański
Grudzień -2015
Spektakl przygotowany z artystami irańskimi na Uniwersytecie Teherańskim w ramach Dni Teatru Polskiego w Teheranie
Chleb i Ptak albo dziewięć miniatur perskich to spektakl, który powstał z fascynacji formami tradycyjnego teatru perskiego Kheimeh Shab Bazi oraz Naqqāli, perskimi miniaturami, dywanami, poezją Rumiego, ezoteryką i ekstatycznymi tańcami derwiszy.
czytaj więcejCRICOTEKA - Kraków
18 lipca 2015
godz18:00
Spektakl - Cricoting zrealizowany z uczestnikami warsztatów prowadzonych przez Teresę i Andrzeja Wełmińskich, Andzika Kowalczyka i Tomka Dobrowolskiego przy udziale aktorów Teatru Cricot 2
czytaj więcejreż. Teresa i Andrzej Wełmińscy
Teatr im. Eugene Ionesco Kiszyniów
International Festival ClassFest
W rezultacie pracy z młodymi artystami z Wydziału Teatralnego Akademii Sztuk w Kiszyniowie powstał performance pt. Słomiane Hieroglify. Budowa utworu zawiera liczne dygresje, figury słowno-dzwiękowe i odwołania dotyczące nie tylko różnorodnych zjawisk sztuki współczesnej ale też barokowej twórczości Dymitra Kantemira.
czytaj więcejreż. Teresa i Andrzej Wełmińscy
W Klużu w Rumunii w 100 rocznicą urodzin Tadeusza Kantora i 60 rocznicę założenia Teatru Cricot 2 w okresie od 23-03 do 09-04 trwały intensywne prace warsztatowe, które miały na celu przekazanie młodym artystom z Universitatea Babes Bolai podstawowych założeń i koncepcji teatru Cricot - tak odmiennych od konwencjonalnych.
W rezultacie procesu o interdyscyplinarnym charakterze powstał autonomiczny spektakl pt. Szkice z Transylvanii czyli Melancholia Czarnego Jajka.
A BENCH ON THE ROAD
20-02-2015 SUMMERHALL - EDYNBURG
Playwright Laura Pasetti
Development Andrzej & Teresa Welminski
W Summerhall -Edinburgh 20 lutego 2015 odbyła się prezentacja pierwszego etapu pracy nad spektaklem Bench on the Road wg. scenariusza Laury Pasetti - autorki i aktorki związanej z Piccolo Teatro. Zadaniem Teresy i Andrzeja Wełmińskich było nadanie formy scenicznej temu utworowi. W projekcie uczestniczyły aktorki z wybitnymi uzdolnieniami wokalnymi dzięki czemu całość zyskała charakter muzyczny z pięknymi pieśniami włoskimi i szkockimi.
PRZECIW NICOŚCI
albo
3 cm nad pustą głową…
LONDYN Rose Bruford College 2014
Ontologiczny spektakl w trzech aktach z prologiem i sceną epilogowatą
inspirowany życiem i twórczością Stanisława Ignacego Witkiewicza.
„Przecież mogłoby nic nie być, i mnie też - nigdy nie wychynąłbym na ten świat z nicości - ale jeszcze dziwniejsze jest to przypuszczenie, że świat mógłby być beze mnie…”
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Jedyne wyjście
czytaj więcej
PAGES FROM THE BOOK OF…
based on stories by Bruno Schulz
Spektakl został zrealizowany przez zespół studentów III roku BA Rose Bruford (European Theatre Arts Course)w reżyserii i współpracy z Teresą i Andrzejem Wełmińskimi, artystami wizualnymi i byłymi członkami światowej sławy Teatru Circot2 Tadeusz Kantora.
Spektakl powstał w oparciu o wybrane teksty oraz grafiki Bruno Schulza, jednego z najważniejszych polskich autorów XX wieku. Opowiadania Bruno Schulza stanowią niecodzienny opis życia małomiasteczkowych Żydów polskich i są swoistą autobiografią pisarza utrzymaną w poetyce snu, gdzie zacierają się granica między rzeczywistością a mitem. Twórczość Schulza jest zjawiskiem oryginalnym w światowej literaturze nawiązującą do surrealizmu, kreacjonizmu i psychoanalizy oraz porównywaną do modernistycznego ekspresjonizmu Franza Kafki. Rok 2012 to czas jubileuszów – w tym roku przypada jego 120 rocznica urodzin i 70 rocznica tragicznej śmierci.
Metody pracy nad spektaklem wynikały z praktyki Teatru Cricot 2 T. Kantora odwołując się zwłaszcza do jego głównej idei teatru autonomicznego, dla którego wszystkie komponenty dzieła są równoprawne.
W rezultacie powstał spektakl o dużych walorach muzycznych i plastycznych i którego uczestnicy z łatwością żonglują różnymi manierami i konwencjami teatralnymi. W spektaklu wyróżnić można kilka rodzajów wykonawców: chór, orkiestra, narrator, animatorzy obiektów, aktorzy. Wszystkie elementy współpracują ze sobą w ścisłej zależności i tworzą jednolitą całość.
czytaj więcejFLAMMARION - SPOLETO - 2011
Spektakl zrealizowany z międzynarodową grupą artystów stał się hołdem dla Ellen Steward (1919 - 2011).
Spektakl był prezentowany w desakralizowanym kościele Chiesa di San Simone w ramach Festiwalu La MaMa Spoletopen oraz Festiwalu del 2 Mondi w Spoleto.
czytaj więcej
Traumatikon (2011) Londyn Rose Bruford College
Spektakl zrealizowany z 45 studentami
Inspiracją był rysunek pt Café Europe – T. Kantor w formie spirali wypisał nazwiska największych twórców - kogo tam nie ma…
Ale w tym wypadku to studenci zaproponowali postacie, które zaludnią kawiarnię lub raczej podłą tawernę wraz ze swoimi historiami i epizodami. Jedna z historii rozrasta się do niebywałych rozmiarów i pochłania realność kawiarni, jak jamochłon…
czytaj więcej
…a kruki nie wróciły do swych gniazd (2011) Teheran
Spektakl przygotowany z 15 studentami wydziału Dramatycznego Uniwersytetu Teherańskiego w ramach sympozjum poświęconego Tadeuszowi Kantorowi. Perska baśń stała się kanwą półgodzinnego spektaklu.
czytaj więcej
Przeciągi (2009) Aktorzy Teatru Cricot²
Były akcją teatralną towarzysząca wernisażowi wystawy moich prac o tym samym tytule w Willi Decjusza.
czytaj więcej
minęło, minęło i tak przeminą wszystkie historie...
(2007) Aktorzy Teatru Cricot², teatr MIST
Spektakl zrealizowany przez Aktorów Teatru Cricot 2 wraz z zespołem Teatru M.I.S.T. Jest to mozaika autonomicznych obrazów, gdzie w swobodnym, filmowym montazu przewijają się oniryczne reminiscencje z legendarnych spektakli teatru Cricot 2.
Hydromaschinen prozession (2005) aktorzy WLB
Akcja teatralna w formie plenerowej procesji zrealizowana w ramach festiwalu Stadt im Fluss w Esslingen.
czytaj więcejScenografia do spektaklu muzycznego De dolende ney (Zaczarowany flet) - 1999
czytaj więcejTheater Rampe - Stuttgart - 1997
To kolejny spektakl zrealizowany z zespołem Teatru Rampe ze Stuttgartu.
Niemiecko – polskie relacje, stosunki sąsiedzkie dwóch krajów, zamykanie się i przekraczanie granic, przenikanie się kultur i różnice obyczajów, germańskie koszmary i polskie halucynacje. Od prapoczątków sięgających mitycznych czasów Nibelungów po dzień dzisiejszy.
W niewielkim, średniowiecznym mieście Esslingen pod Stuttgartem znajduje się muzeum J. F. Schreibera - pioniera i propagatora litografii. Schreiber był twórcą cudownych książeczek dla dzieci, w których ilustracje w trakcie otwierania stawały się przestrzenne a czasem ruchome. Taka właśnie księga stanowiła główną machinę spektaklu. Każda kolejna karta otwierała nowy epizod…
czytaj więcej
Anagramma (1996) Romainmotier Szwajcaria
Spektakl inspirowany tajemniczym anagramem C.G. Junga umieszczonym na końcu Septem Sermones ad Mortus.
czytaj więcej
Theater Rampe, Stuttgart (1996)
Spektakl odnosił się do stosunkowo niedawnych zbrodni ludobójstwa w czasie wojny w Bośni.
Kontrapunkt stanowiła sielankowa poezja romantyczna Goethego i Schillera – śpiew nimf wodnych nad stawem przechodzący z czasem w mroczną i ponurą opowieść, o Królu Olch. Machiną teatralną w tym wypadku był papier - pejzaż z papieru. W trakcie trwania spektaklu krople wody kapiące z sufitu, ze specjalnie skonstruowanej instalacji, powodowały rozmakanie papieru odsłaniając ciała aktorów i ewokując obrazy wyłaniania się martwych ciał ofiar zbrodni spod cienkiej warstwy ziemi, błota i śniegu w czasie roztopów wiosennych i ekshumacje ciał…
czytaj więcej
Spektakl zrealizowany z zespołem Teatru Polskiego w Bydgoszczy na motywach słuchowiska radiowego Sł. Mrożka.
Słuchanie radia to jedyna rozrywka woźnego w trakcie długiego dyżuru nocnego, który spędza w służbówce filharmonii miejskiej. Właśnie nadawane jest słuchowisko Sławomira Mrożka pt. Rzeźnia. Uśpiony umysł woźnego opanowują wyobrażenia wygenerowane audycją. Na scenie zjawiają się postaci z radia. W pewnym momencie one przejmują inicjatywę i wymykają się całkowicie spod kontroli świadomości. Szacowna instytucja kulturalna znajduje się w najwyższym zagrożeniu, zamienia się w rzeźnię miejską, jatkę a najwznioślejsze idee i ideały muszą lec w gruzach. Nawet dyrektor pada ofiarą w walce o wartości kulturalne i … Nie ma już żadnej nadziei…
Wypadki zemdleń i szoków nerwowych, kobiety i dyrektorzy stratowani w ucieczce…
czytaj więcej
Spektakl zrealizowany z zespołem Teatru Polskiego w Bydgoszczy.
To przedstawienie przedziałowe inspirowane dziwnymi nowelami Stefana Grabińskiego. Wiezieni w obszary „wyjęte spod kontroli rzeczywistości” podróżni w przedziałach snują swe opowieści…Otwiera się „ciemna sfera” psychiki ludzkiej, zjawiska szaleństwa i obłędu, rozdwojenia osobowości, somnambulizmu, katalepsji i oczekiwanie na coś niesamowitego, co się czai i skrada w milczącej ciszy i ciemności.
Wątkiem wiążącym różne epizody jest podróż, która zmierza ku swemu przeznaczeniu: do nieuchronnej katastrofy…Udało się w tym spektaklu osiągnąć podobny efekt jak w filmie Braci Lumiere – „Wjazd pociągu na stacje w Ciota”. Główną machiną spektaklu były tu tory kolejowe rozkładane w czasie spektaklu przez ekipę techniczną – tak jak dzieci rozkładają tory swej kolejki elektrycznej w pokoju dziecięcym. Tory wychodziły poza scenę i urywały się nad głowami widzów, gdzie miejsce miała kulminacyjna scena spektaklu – katastrofa.
czytaj więcejSpektakl w czterech aktach z prologiem i epilogiem oparty na motywach powieści Franza Kafki. Karl Rosman zostaje wysłany z rodzinnego domu do Ameryki (gdyż został uwiedziony przez służącą). Nie może odnależć się w nowym, bezwzględnym swiecie, błądzi i gubi się jak w labiryncie w systemie skomplikowanych przejśc, korytarzy i chodników, które rozrastają się niczym korzenie i kłącza. Wpada w coraz to wymyślniejsze pułapki, które gotuje mu los. Napotyka na swej drodze oszustów, hochsztaplerów i fałszywych przyjaciół. Jest poniewierany, okradany, upokarzany...
czytaj więcejPierwszy, całkowicie autonomiczny spektakl zrealizowany po smierci Tadeusza Kantora - premiera Solvay, Kraków, 1993.
czytaj więcejSpektakl zrealizowany z częscią zespołu Teatru Cricot 2 przy udziale zaproszonych krytyków jako hommage dla T. Kantora w pierwszą rocznicę jego śmierci - Galeria Krzysztofory, Kraków, 1991.
czytaj więcej