Warsztaty, 2014

Efekty pracy warsztatowej zostały zademonstrowane widzom w formie publicznego pokazu pt. ASHES.

Johan Knuts
Tine Roggeman
Amber Janssens
Charlotte Wellens
Laurian Callebaut
Liesbeth Mulkers
Lynn Vandenbroeck
Charlotte Verlinder
Anke Jochems
Janna van Mingeroet
Matthias Van de Brull
Sander Van den Broeck
Sarah Vandaraa
Helen Desmet
Emma De Saedeler

Ashes, 2014

Prowadzący:
Teresa i Andrzej Wełmińscy
Miejsce:
School of arts / Luca Leuven, Belgia
Termin:
1 września, 2014
- 11 września, 2014

Warsztaty dedykowane Tadeuszowi Kantorowi miały za zadanie wprowadzenie młodych aktorów z Luca Drama w obszar idei Teatru Cricot, jego praktyk i metod. Od podstawowych zagadnień tradycji teatru Cricot do zastosowania ich we własnej twórczości teatralnej.

Trailer

Galeria

Przewodnik

ASHES /POPIOŁY/

Utwór nie ma fabuły…

Uwertura

w kręgach światła dostrzegamy figury pochłonięte swoimi czynnościami, we wnętrzach rożnych pomieszczeń rozgrywają się sceny jak gdyby podglądane przez okna:

  1. Bolesne rozczesywanie – postać rozczesująca włosy siedzącej na krześle kobiecie może córce?, matce?, babci?
  2. Bandaże – trzy kobiety może pielęgniarki?, w pośpiechu drą na wstęgi białe płachty płócienne, każda wstęga jest starannie zwijana i pieczołowicie układana w małej walizeczce, kobiety porozumiewają się szeptem może żeby nikogo nie obudzić
  3. Popiół – dziewczynka o smutnym spojrzeniu przesypuje go bez końca, to chyba jedyna zabawka tych ponurych czasów
  4. Nasz dom daleko stąd – ciągłym ruchem przesuwa się na horyzoncie i ginie z pola widzenia jak zabudowania oglądane z okien jadącego pociągu, odległy i mały jak zabawka.

Kubo- futurystyczne Intermedium

Wieża obserwacyjna dyżurny obserwator śledzi sytuację na przedpolu przez lornetkę

Transzeje, fortyfikacje i umocnienia albo techniki przenoszenia worów – mówiono wówczas: wojna się skończy gdy zabraknie Belgii do sypania jej do worków…

Bezwzględna machina historii – Nie żyją już weterani tamtej wojny – ale mamy protezy pamięci zbiorowej, to sztucznie stworzona pamięć ruchomych obrazów – filmy archiwalne.

Plan filmowy, jego statyści i rekwizyty

Widma z 1914

Wszyscy polegli

Dziewczynka i jej zabawka

Manifest śmierci wg. Tadeusza Kantora

Zaciemnienie

Gaz – scena baletowa

… sama zgroza, która urągała wszelkiej ludzkiej fantazji. Ludzie, zmagający się w śmiertelnej walce, wleką się na czworakach i jak w obłąkaniu rwą na ciele odzież. Jeden leży, wczepiwszy palce w ziemię, drugi obok z szeroko otwartymi źrenicami. W oczach jego zastygło przerażenie przed niepojętym. Świszczące zatrute oddechy mówiące o niezmiernej męce konających. Niebieskie, sine wargi, sine białka, w kątach ust żółta piana. I nieopisana groza na twarzach!…

Max Wild

Płonąca biblioteka

Zostały tylko popioły

Studenci z Leuven czyli Powrót do realności

Powiązane teksty
Inne

Szklane fotografie – O wystawie Andrzeja Wełmińskiego

Andrzej Zygmuntowicz