Ashes / Popioły

Reżyseria:
Teresa i Andrzej Wełmińscy
Premiera:
School of arts / Luca Leuven, Belgia,
2014

W pierwszych dwóch tygodniach września Andrzej iTeresa Wełmińscy, słynni aktorzy teatru Tadeusza Kantora Cricot-2 z Krakowa (Polska) prowadzili warsztaty w Luca, szkole teatralnej Instytutu Lemmens w Leuven, Belgia. Warsztaty te zakończyły się przedstawieniem zatytułowanym 'Popioły’ [’Ashes’].

Praca z Wełmińskimi była w pełni doświadczeniem inspirującym. Oni wprowadzili nas w zupełnie nowe sposoby tworzenia teatru. W pierwszych dniach podniecali naszą wyobraźnię, dając nam zadania, które zmuszały nas do myślenia inaczej o teatralnej kreacji. Szukaliśmy inspirujących wyobrażeń i symboli w sztukach wizualnych i mitologii, w wyniku czego sami zaczęliśmy tworzyć obrazy i nadawać im własne znaczenia i sensy. W ciągu następnych kilku dni obrazy zostały przystosowane i przełożone na sceny teatralne, w tym czasie nauczyliśmy się wiele o sposobie rozumienia aktorstwa przez Kantora. Krok po kroku stwarzaliśmy tematycznie spójny teatr, który ma na celu dotrzeć i dotknąć widza na poziomie przekraczającym racjonalne refleksje i konfrontując go ze skrajnymi sytuacjami ludzkiego życia. W ciągu dwóch tygodni byliśmy stymulowani do twórczej pracy zarówno teoretycznej jak i praktycznej, i nauczyliśmy się szukać pomysłów wykraczających poza własny horyzont.
W trakcie naszego przedstawienia, geniusz Tadeusza Kantora wydawał się być obecny w Leuven, choć tylko na jedną chwilę.

Sarah Van der Aa

POPIOŁY

relacja z warsztatów teatralnych

Andrzeja i Teresy Wełmińskich

w School of Arts/Luca Leuven, Belgia

w dniach 1 – 11 wrzesień 2014

 

 

W pierwszych dwóch tygodniach września  Andrzej iTeresa Wełmińscy, słynni aktorzy teatru Tadeusza Kantora Cricot-2 z Krakowa (Polska) prowadzili warsztaty w Luca, szkole teatralnej Instytutu Lemmens w Leuven, Belgia.  Warsztaty te zakończyły się przedstawieniem zatytułowanym 'Popioły’ [’Ashes’].

Od 1-go października do 26-go listopada aktor/reżyser Johan Knuts będzie reżyserował spektakl bazując na rezultatach tego przedstawienia.

Zarówno przedstawienie, jak i spektakl wpisują się w duży projekt, zatytułowany Melancholia, w który jest również  zaangażowany Johan de Boose, belgijsko/holenderski autor, który osobiście znał Tadeusza Kantora, napisał książkę z tłumaczeniami manifestów Kantora oraz na Uniwersytecie w Gandawie otrzymał doktorat z Teatru Śmierci.

 

Warsztaty rozpoczęły się od tekstów, obrazów, obsesji, marzeń, filmów, dzieł sztuki i idei zaproponowanych pierwszego dnia przez studentów.   Andrzej i Teresa nakłaniali ich, by prezentowali te obrazy i fakty, które wryły się głęboko w pamięć.  Studenci byli już wprowadzeni w koncepcję sztuki Kantora i obejrzeli uprzednio kilka DVD z nagraniami jego przedstawień.  Bardzo szybko zasadniczą ideą stała się idea wojny, inspirowana programami belgijskiej telewizji upamiętniającymi Pierwszą Wojnę Światową, której historia na tak zwanych Polach Flandrii była długa i okrutna. Podczas tej wojny niemiecka armia zniszczyła bibliotekę w Leuven. Stało się jasne, że w spektaklu ważną rolę odgrywać będą obrazy maszerujących i umierających żołnierzy oraz palących się miast. Wojna była również wszechobecna w sztuce Kantora.

 

Wszystkie idee były starannie opracowywane w osobnych scenach przygotowywanych przez studentów z wykorzystaniem fragmentów filmów, biednych (najniższej rangi) obiektów (z których część została zbudowana przez samych studentów), muzyki, tekstów literackich, itd. Oczywiście nie wszystkie sceny znalazły się w końcowym scenariuszu, lecz niemniej były one konieczne w procesie twórczym i pomogły studentom uświadomić sobie w jaki sposób każdy element można przełożyć na kantorowską, rozległą koncepcję Teatru Śmierci.

 

 

Z uwagi, że niektórzy studenci byli również utalentowanymi tancerzami, Andrzej i Teresa zachęcili ich do wprowadzenia do spektaklu pewnych elementów baletowych. Ruchy te miały w zamierzeniu eksponować koncepcję fizycznego piękna, a jednocześnie stwarzały sposobność ukazania bezbronności ludzkich zwłok podczas wojny.

 

Obok baletu klasycznego istniały również odniesienia do biomechaniki, techniki tanecznej wprowadzonej przez rosyjskich konstruktywistów, takich Wsiewołod Meyerhold, która była jednym z najważniejszych i pierwotnych źródeł inspiracji Tadeusza Kantora. Wykorzystywanym podobnie jak balet triadyczny Oskara Schlemmera (z Bauhausu). Istotnym elementem tego baletu jest analiza ruchu, podobnie jak to robił  Marcel Duchamp w swoich wczesnych obrazach kubistycznych (takich jak Akt schodzący po schodach czy Młynek do kawy): ruch ciała jest dzielony na osobne etapy.

 

Jednym z najbardziej interesujących i inspirujących 'objet trouvés’ (obiektów znalezionych) była stara kamera filmowa znaleziona w piwnicach szkoły teatralnej. Studenci zainstalowali ją na (prymitywnym) wozie z krzesłem. Na owym krześle siedzi mężczyzna w meloniku, podobnie jak na surrealistycznych obrazach  René Magritte, grający rolę słynnego reżysera filmującego umieranie żołnierzy. Surrealizm był bardzo ważnym elementem w estetyce Kantora. Zgodnie z jego koncepcją iluzję można wykorzystywać jedynie aby ją zniszczyć, a ów reżyser filmowy przerywa wzniosłe chwile (umieranie żołnierzy na polu bitewnym), prosi ich żeby to ponownie odegrali i powtarzali. daje to efekt wyobcowania (Verfremdung od Brechta), lecz jest jednocześnie komiczne.

Jest to fundamentalny aspekt prac Kantora: tworzenie wizji tragicznych, a jednocześnie komicznych.

 

Powstały w wyniku 2-tygodniowych warsztatów 40-to minutowy spektakl składał się z następujących scen:

Widok z ulicy: obrazy jakie się widzi w oknach idąc ulicą, np. zakład fryzjerski, w którym fryzjerka czesze kobietę, trzy kobiety w szpitalu przygotowujące (zliczające, zwijające) bandaże z nieznanych powodów (lecz, oczywiście wkrótce się o nich dowiemy), kobieta bawiąca się piaskiem (który okaże się popiołami) w małym pojemniku, normalnie służącym jako urządzenie do rysowania linii na boisku do piłki, i w końcu miniaturowy domek przemieszczający się z lewej na prawo. Wszystkie te obrazy są alegoriami upływającego czasu.

Istotne jest to, że nie ukazują się one jeden, lecz trzy razy, a przy trzecim powtórzeniu znaczenie alegorii ulega powolnej zmianie.

Ciężkie wory: wchodzą aktorzy (jako tragiczni klowni) z ciężkimi worami, idą rytmicznie, aż do całkowitego wyczerpania i ostatecznie przekazują worki swoim kolegom w sąsiedztwie. Jest to czynność absurdalna, nie ma ona żadnego logicznego celu. Taka idea 'absurdu’ była jednym z głównych elementów 'happeningów’ Kantora.

Dziewczyna z popiołami: w tym wyczerpanym świecie pojawia się dziewczyna z popiołami. Idzie po linii prostej i zawraca, jednocześnie śpiewając jedną melodię, jedną frazę do muzyki Karkowskiego z głośnika, która płynie to głośniej, to ciszej, od bardzo głośnej po ledwo słyszalną.  Reprezentuje ona Śmierć. Na koniec dziewczyna cytuje tekst Kantora o kondycji aktora. Podkreśla on i zaznacza ideę warsztatów, 'etiudy’ będącej punktem wyjściowym tego projektu.

Wojna gazowa: ze steranego świata powstają trzej żołnierze w maskach gazowych. Tańczą swój schlemmerowski, fragmentaryczny i rwany taniec, a następnie umierają. Śmierć ma istotne znaczenie w teatrze Kantora. Kreśli ona linię pomiędzy widzem, a przestrzenią aktora, której nie można przekroczyć (jak to opisał Kantor w swoim manifeście z roku 1975). W tym samym czasie dwie dziewczyny tańczą balet klasyczny. Zamieniają się one w ptaki przyglądające się zwłokom żołnierzy.

Wieża strażnicza: aktorzy/klowni/artyści cyrkowi wchodzą z wysoką drabiną. Przechodzą z jednego miejsca na drugie, w każdym z nich stają nieruchomo  podpierając drabinę, podczas gdy jeden z nich, energiczny człowiek z lornetką wdrapuje się na jej szczyt i bada okolicę, lecz za każdym razem nic nie widzi, o czym powiadamia: 'NII-IC’. Tworzy się tragiczna/śmieszna rywalizacja, gdy inny człowiek również próbuje się wdrapać na szczyt. W końcu wychodzą, i już zza sceny można jeszcze raz usłyszeć odgłos ich poruszania się, wdrapywania i okrzyk 'NII-IC’.

Film wojenny: wchodzi filmowiec i zaczyna rozwijać stare rolki/szpule filmowe. Aktorzy chwytają za swoje atrapy karabinów, przygotowując się do pójścia na wojnę, wspierani dźwiękami silnie emocjonalnej muzyki. Namawiani przez reżysera filmowego biorą udział w bitwie. I, oczywiście, muszą umrzeć, lecz  reżyser namawia ich do ponownego odegrania, do powtórki.  Kluczowe znaczenie mają idee Kantora na temat realności i iluzji.

Paląca się biblioteka: Na koniec słychać odgłos zapadającego się budynku. W dół spadają popioły i papiery: pali się biblioteka. Sala teatralna wypełnia się popiołami i zniszczonymi książkami.

Studenci: ostatni obraz: aktorzy, którzy grali umierających żołnierzy stają się znów studentami, czytającymi fragmenty literatury, gazet, tekstów Kantora.

 

Zgodnie z zasadami Kantora, istotne znaczenie ma światło i muzyka. Używa się ich tak somo i równoprawnie jak aktorów.

 

Z tyłu sceny leżą jakieś obiekty – tak zwanego – 'najniższej rangi’; nie są użyte w spektaklu. Służyły jednak jako źródło inspiracji. Wszystkie zostały przyniesione przez studentów (np. drut kolczasty). Obiekty te to sygnały, symbole, opowiadają swą własną historię.

Zapisane przez Johana de Boose

Leuven/Kraków, 18/09/2014

Ashes / Popioły

Reżyseria:
Teresa i Andrzej Wełmińscy
Premiera:
2014,
School of arts / Luca Leuven, Belgia

W pierwszych dwóch tygodniach września Andrzej iTeresa Wełmińscy, słynni aktorzy teatru Tadeusza Kantora Cricot-2 z Krakowa (Polska) prowadzili warsztaty w Luca, szkole teatralnej Instytutu Lemmens w Leuven, Belgia. Warsztaty te zakończyły się przedstawieniem zatytułowanym 'Popioły’ [’Ashes’].

Występują:

Johan Knuts

Tine Roggeman

Amber Janssens

Charlotte Wellens

Laurian Callebaut

Liesbeth Mulkers

Lynn Vandenbroeck

Charlotte Verlinder

Anke Jochems

Janna van Mingeroet

Matthias Van de Brull

Sander Van den Broeck

Sarah Vandaraa

Helen Desmet

Emma De Saedeler

Trailer

Przewodnik

ASHES /POPIOŁY/

Utwór nie ma fabuły…

 

 

Uwertura

w kręgach światła dostrzegamy figury pochłonięte swoimi czynnościami, we wnętrzach rożnych pomieszczeń rozgrywają się sceny jak gdyby podglądane przez okna:

  1. Bolesne rozczesywanie – postać rozczesująca włosy siedzącej na krześle kobiecie może córce?, matce?, babci?
  2. Bandaże – trzy kobiety może pielęgniarki?, w pośpiechu drą na wstęgi białe płachty płócienne, każda wstęga jest starannie zwijana i pieczołowicie układana w małej walizeczce, kobiety porozumiewają się szeptem może żeby nikogo nie obudzić
  3. Popiół – dziewczynka o smutnym spojrzeniu przesypuje go bez końca, to chyba jedyna zabawka tych ponurych czasów
  4. Nasz dom daleko stąd – ciągłym ruchem przesuwa się na horyzoncie i ginie z pola widzenia jak zabudowania oglądane z okien jadącego pociągu, odległy i mały jak zabawka.

 

Kubo- futurystyczne Intermedium

 

Wieża obserwacyjna dyżurny obserwator śledzi sytuację na przedpolu przez  lornetkę

 

Transzeje, fortyfikacje i umocnienia albo techniki przenoszenia worów – mówiono wówczas: wojna się skończy gdy zabraknie Belgii do sypania jej do worków…

 

Bezwzględna machina historii – Nie żyją już weterani tamtej wojny – ale mamy protezy pamięci zbiorowej, to sztucznie stworzona pamięć ruchomych obrazów – filmy archiwalne.

 

Plan filmowy, jego statyści i rekwizyty

 

Widma z 1914

 

Wszyscy polegli

 

Dziewczynka i jej zabawka

 

Manifest śmierci wg. Tadeusza Kantora

 

Zaciemnienie

 

Gaz – scena baletowa

… sama zgroza, która urągała wszelkiej ludzkiej fantazji. Ludzie, zmagający się w śmiertelnej walce, wleką się na czworakach i jak w obłąkaniu rwą na ciele odzież. Jeden leży, wczepiwszy palce w ziemię, drugi obok z szeroko otwartymi źrenicami. W oczach jego zastygło przerażenie przed niepojętym. Świszczące zatrute oddechy mówiące o niezmiernej męce konających. Niebieskie, sine wargi, sine białka, w kątach ust żółta piana. I nieopisana groza na twarzach!…

Max Wild

Płonąca biblioteka

 

Zostały tylko popioły

 

Studenci z Leuven czyli Powrót do realności

 

Powiązane teksty

Warning: foreach() argument must be of type array|object, false given in /home/users/welminski/public_html/welminski/wp-content/themes/hello-elementor-child/functions.php on line 78

Warning: Undefined variable $tag_slugs in /home/users/welminski/public_html/welminski/wp-content/themes/hello-elementor-child/functions.php on line 82
Eseje

Podróżowanie przez obrazy

Karolina Czerska
Wywiady

Heppening Żółta Walizka

Justyna Michalik
Eseje

Funkcja i znaczenie zespołu w procesie tworzenia spektakli teatru Cricot 2

Andrzej Wełmiński
Eseje

Teresa i Andrzej Wełmińscy

Natalia Zarzecka
Eseje

Motywy i elementy żydowskie w spektaklach Tadeusza Kantora

Andrzej Wełmiński
Eseje

Rzeczy ważne

Justyna Michalik-Tomala, 2024
Eseje

Jeleń i Miskant

Karolina Czerska, 2024
Eseje

Każdy ma taki przypadek, na jaki zasługuje

Robert Domżalski, tekst kuratorski, 2024
Eseje

And will happen again

Kamil Kuitkowski
Wywiady

Rozmowa Gabrieli Cardazzo z Teresą i Andrzejem Wełmińskimi

Rozmowa Gabrieli Cardazzo